Culver City, LA – 01

Tym wpisem rozpoczynam nowy cykl, który będzie się składał z relacji z podróży autora bloga. Cykl będzie publikowany nieregularnie, w zależności od możliwości czasowych i w zależności od zbieranych na żywo doświadczeń.

Na pierwszy ogień zapraszam za wielką wodę. Culver City na obrzeżach Los Angeles. Wiem, że to odległe zakątki i pewnie nie każdy będzie mógł tam trafić, ale wybór jest świadomy. Culver City jest administracyjnie wydzielonym miastem, ze wszystkich stron „oblanym” przez Los Angeles. Pamiętacie serial „Cudowne lata” z Kevinem? Historia toczy się właśnie w Culver City. To w latach 70. XX w. silny ośrodek przemysłu filmowego. W latach 90. władze miasta przeprowadziły rewitalizację miasta, w ramach której rozszerzonej przebudowie poddano również kwartał dawnych hal zdjęciowych ograniczony ulicami National Blv, Hayden Ave, Steller Dr, Eastham Dr. Projektował tam głownie amerykański architekt Eric Owen Moss – współzałożyciel Southern California Institute of Architecture (razem z F. Gehrym). Moss przebudowywał w duchu dekonstruktywizmu poszczególne opuszczone magazyny i determinacją zamieniał kwartał na siedzibę firm medialnych, komputerowych, miejsce modnych restauracji. Od 2012 roku z centrum LA prowadzi do Culver City nowa linia metra Expo Line.

mapa1

zdjęcie lotnicze maps.google.com

Kiedy od przystanku Expo Line podążamy do skrzyżowania z Hayden Ave, wyraźnie rozpoznawalne przebudowy Mossa. Pierwszą jest Pudło, czyli The Box (1994), które jest salą konferencyjną wieńczącą przebudowę całej strefy wejściowej dawnego magazynu. Sala doświetlona jest narożnym oknem celowo w taki sposób, aby nie można było zajrzeć z zewnątrz do środka.

lo-res_DSC04169

Kolejnym obiektem jest Ul – Beehive (1994-2001), nazwany od swojego kształtu. Zawiera, podobnie jak The Box, salę konferencyjną i został dobudowany do magazynu – hurtowni materiałów opatrunkowych. Mnie kształt bardziej niż z ulem kojarzy się z rozwiniętym bandażem, ale nie wiem, czy to skojarzenie jest uprawnione. Zewnętrzne schody prowadzą na platformę widokową zlokalizowaną na samej górze.

DSC04174

W perspektywie National Blv wyraźnie widoczna jest Samitaur Tower. To lokalny punkt informacyjny tzw. landmark. Stalowa konstrukcja o trzech platformach pośrednich zgodnie z deklaracją architekta służy wyświetlaniu informacji o lokalnych wydarzeniach kulturalnych. Matowe ekrany widoczne na fotografii są podświetlone przez cyfrowe projektory. W nocy wyglądają naprawdę imponująco. Nocne zdjęcia można zobaczyć tutaj. Naprzeciwko Samitaur Tower znajduje się strefa wejściowa od pomieszczeń firmy IRS Records również projektowanych przez Mossa.

moss_02

moss_03

IRC_Zaraz za Samitaur Tower znajduje się biurowiec Stealth – budynek,który pierwotnie mieścił Santa Monica Music Center. Rozbudowa początkoweo istniejącego magazynu powstała w związku z koniecznością wymiany skażonego gruntu. Najciekawsza jest elewacja od Hayden Ave, długości ponad 100 m zmienia się z prostokątnej w przekroju, w trójkątną i znów w prostokątną.

DSC04366

Naprzeciwko mieści się projekt 3535 Hayden Avenue, biurowiec, który mieści firmy świadczące usługi w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie obróbki obrazu dla kinematografii. To jeden z niewielu całkowicie nowych budynków projektowanych w kwartale. Ten został wzniesiony na miejscu magazynu, którego główną konstrukcję zachowano jako dekorację.

lo-res_DSC04246

W pobliżu biurowca znajduje się charakterystyczna Wieża Kaktusów (2009-2010). To pozostałość prasy drukarskiej, która była zainstalowana w tym miejscu, w czasach, kiedy sąsiadujący magazyny pełnił funkcję drukarni. Teraz magazynem zarządza Foundation Content. 15-m wieżę mieszczącą prasę wyburzono pozostawiając fundament i stalowe elementy konstrukcji. W połowie wysokości zamontowano „latający ogród” – 28 donic mieszczących lokalne odmiany kaktusów.

moss_01

Ciekawy jest także wewnętrzny dziedziniec, do którego wchodzi się z Hayden Ave przez bramę biurowca Stealth. Wewnątrz znajdują się trzydla mnie najbardziej interesujące – budynki w kwartale. Dwa bliźniacze budynki biurowe przebudowane z magazynów Slash oraz Backslash (1999) oraz imponująca Umbrella – szklane zadaszenie nad klatką schodową prowadzącą na dach dawnego magazynu.

Slash oraz Backslash powstały z dwóch bliźniaczych magazynów o dachach pilastych z lat. 40. XX w i wyraźnie czerpią inspirację właśnie z tej formy architektonicznej. Elewacje frontowe obu budynków powstały wskutek wykonania ukośnego przekroju (odcięcia i usunięcia pozostałej części budynku). Slash jest ścięty na północ i pochyla się nad działką, Backslash jest cięty w odwrotnym kierunku i fronton budynku wycofuje się w głąb działki. Formalne cięcia eksponują oryginalną konstrukcję budynków.

lo-res_DSC04304

lo-res_DSC04316Umbrella (1999) powstała przy okazji przebudowy magazynów na studio nagrań dla muzyków Los Angeles Philharmonic Orchestra, w ramach serii koncertów pt. „Green Umbrella”. Zadaszenie miało pierwotnie mieścić niemal 30 osobową orkiestrę. Ostatecznie do wykorzystania obiektu zgodnie z założeniami nigdy nie doszło, a studio nagrań przebudowano na biura. Szklana parasolka pozostała.

lo-res_DSC04297

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s